Hoofdvraag en deelvragen

Het probleem in verband met sociaal isolement dat doorgaans in woonzorgcentra aanwezig is, vormde een uitgangspunt voor mijn onderzoeksvraag. Dit had ik zelf gemerkt tijdens het observeren in het woonzorgcentrum, maar ook kwam ik dit vaak tegen in literatuurstudies dat ik in de inleiding heb beschreven. 

Voor ik mijn onderzoeksvraag wilde vastleggen, heb ik eerst geobserveerd in het woonzorgcentrum, zoals ik eerder had vermeld. Al snel merkte dat de gegevens die ik op voorhand had opgezocht ook hier tot zijn recht kwam. De interacties tussen de bewoners verliep inderdaad moeizaam.

Al snel kwam ik tot de conclusie dat ik rond interactie wilde werken met de bewoners. Ik wilde interactie bevorderen tijdens de eetmomenten. Toch werd mij meteen duidelijk dat dit te beperkt was en het ging ervoor zorgen dat ik niet diepgaand aan onderzoek kon gaan doen. 

Na een overleg met mijn mentor en met mijn begeleider van mijn traject kon ik eindelijk mijn onderzoeksvraag vastleggen: "Hoe kan ik interactie bevorderen tussen de bewoners van "Ter Vlierbeke" doorheen de dag?" 

Na het afbakenen van mijn onderzoeksvraag had ik een duidelijk beeld van welke weg ik zou uitgaan met mijn onderzoek. Het opzoeken van meer gerichte informatie stond nu centraal. Tijdens het opzoeken van informatie kwam ik vaak hetzelfde tegen. Activiteiten organiseren, het concept reminiscentie en samen zitten met bijvoorbeeld een tas koffie waren zaken die regelmatig terugkwamen. Deze informatie hield ik dan ook in mijn achterhoofd om deelvragen te selecteren. 

Nadat ik mijn hoofdvraag had vastgelegd, kwam ik al snel tot mijn verschillende deelvragen. Deze deelvragen zijn ook deels tot stand gekomen door opzoekwerk te gaan doen. Dit was de informatie die ik had verkregen als ik rond mijn hoofdvraag opzoekwerk ging doen. 

Mijn deelvragen waren als volgt: uiteraard wilde ik eerst een goed beeld verkrijgen over wat juist interactie is en hoe de interacties tussen de bejaarden of bewoners lopen in het woonzorgcentrum. Daarnaast hoe interactie nu bevorderd kan worden en wat het effect is van in thema werken in 'Ter Vlierbeke' op de interactie tussen de bewoners. Deze deelvraag rond thematisch werken kwam vanuit mijzelf als kleuterleidster. 
Vervolgens welke vernieuwende activiteiten ervoor kunnen zorgen dat interactie tussen de bewoners in 'Ter Vlierbeke' bevorderd kunnen worden en wat nu het effect is van reminiscentie op de bewoners. 

Om dit onderzoek een inhoud te geven, heb ik uiteraard aan literatuuronderzoek gedaan en heb ik interviews afgelegd met bewoners en verzorgers van 'Ter Vlierbeke'. Deze resultaten hielpen mee om een antwoord te zoeken op de onderzoeksvraag: "Hoe kan ik interactie bevorderen tussen de bewoners van "Ter Vlierbeke" doorheen de dag?"

Maak jouw eigen website met JouwWeb